Yeni Trafik Sigortası ve Kasko Düzenlemeleri Yürürlüğe Girdi

sigorta haber

Milyonlarca Sürücüyü Etkileyecek Değişiklikler

1 Temmuz itibarıyla yürürlüğe giren yeni trafik sigortası ve kasko düzenlemeleri, sigorta sektöründe önemli yenilikler getirdi. Artık araçların perte çıkarılması daha sıkı kurallara bağlandı. Yeni düzenleme ile aracın onarım maliyeti, piyasa değerinin yüzde 60’ını aşmadıkça, sigorta şirketleri pert kararı alamayacak.

Sigorta Şirketleri Artık Pert Kararı Alırken Zorlanacak

Önceden, kasko poliçesi bulunan bir araç, yüzde 30-40 oranındaki hasarlarda bile sürücünün talebi ve sigorta şirketiyle yapılan anlaşma sonucunda perte çıkarılabiliyordu. Tüketici Konfederasyonu Sigorta Komisyonu (TÜKONFED) Başkanı Turusan Bağcı, Milliyet gazetesine yaptığı açıklamada, “Sigortalı ve sigorta şirketi anlaşırsa, araç perte çıkarılabiliyordu.” diyerek önceki sistemin esnekliğini vurguladı.

Pert Kayıtlı Araçlar Nasıl Satılıyordu?

Bağcı, bazı sigorta şirketlerinin eksper sürecini atlayarak, perte çıkmış araçları anlaşmalı ihale platformları aracılığıyla satışa sunduğunu belirtti. Bu araçlar, onarımdan sonra yeniden trafiğe dönebiliyordu.

Yüzde 60 Sınırı ve Eksper Şartı

Yeni dönemle birlikte, Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) tarafından getirilen düzenlemeler sayesinde hasar oranı daha belirgin hale getirildi. Artık bir aracın onarım masrafı piyasada belirlenen değerinin yüzde 60’ını geçmediği sürece pert sayılmayacak. Bağcı, “Aracın piyasa değeri 1 milyon TL ise, 600 bin TL’lik hasarı aşmadıkça perte çıkarılamaz.” şeklinde açıklamada bulundu.

Resim Yükle

Kritik Parçaların Hasarı Durumunda İstisnalar

Sistem, belirli istisnalar da içeriyor. Şase, hava yastıkları, elektronik aksam veya tavan gibi kritik parçaların hasar görmesi durumunda, onarım maliyeti yüzde 60’ın altında kalsa bile araç ağır hasarlı kabul edilebilecek.

Artık Sigortalı-Şirket Anlaşması İle Pert Olmayacak

Yeni sistemle birlikte, sigorta şirketi ile sigortalı arasında anlaşma yoluyla perte çıkarma uygulaması sona erdi. Bağcı, “Aracın perte çıkarılması artık zorlaştı, bu durum sigortalılarda memnuniyetsizlik yaratabilir.” şeklinde konuştu. Tam hasar veya ağır hasar durumlarında, sigorta şirketi ödeme yapmadan önce hurda tescil veya trafikten çekilme belgesini isteyecek. Pert kaydı sonrası araçlar yine ihaleyle satışa çıkarılabilecek; bu konuda bir değişiklik yapılmadı.

2024 Yılı İstatistikleri

2024 yılında kasko sigortası olan 51,774 ve zorunlu trafik sigortası olan 37,777 araç perte çıkarıldı. Bu durum her 100 kaskolu araçtan 4’ünün, trafik sigortalı araçlardan ise 3’ünün perte çıkarıldığını gösteriyor. Yeni düzenlemenin bu oranı düşürmesi bekleniyor.

Başa dön tuşu
Haber Nopolitik