Mesajlaşmak 23 kat tehlikeli, kazalar nasıl önlenecek?

Trafikte tehlikeli hareketlerde bulunanların sayısı her geçen gün artıyor. Kimisi bir ayağı dışarda araç kullanıyor, kimisi bir motora 3-4 kişi binerek yolculuk ediyor. Bazen onlarca insanı taşıyan otobüs şoförleri telefonda konuşuyor, mesajlaşıyor ve yola odaklanamıyor. Amerikan Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği İdaresi verileri, direksiyonda mesajlaşmanın kaza riskini 23 kat telefon görüşmelerin ise kaza 4 kat arttırdığını gösteriyor. 2023 yılında trafikte 6 bin 548 kişinin hayatını kaybettiği, 350 bin kişinin de yaralandığı biliniyor.

BİR İLÇE NÜFUSU

Türkiye’de her gün ortalama 3 bin 600 trafik kazası meydana geliyor. 2023 yılında trafik kazalarında hayatını kaybeden 6 bin 548 kişi, aslında Türkiye’deki birçok ilçenin nüfusuna denk geliyor. Yani her yıl, adeta bir ilçeyi trafik kazalarında kaybediyoruz. Yaralanan insan sayısını gösteren 350 bin rakamı da en az ölümler kadar çarpıcı. Bu sayı, Bilecik, Burdur, Kırıkkale, Bartın, Sinop ve Rize gibi birçok ilimizin nüfusundan daha fazla. Başka bir deyişle, her yıl bir ilimizin nüfusu trafik kazalarında yaralanıyor. Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener, sürücülük kültürüne dikkat çekerek, “Kişiler 18 yaşını doldurduklarında sürücü belgesi alabiliyor ancak bunun öncesinde ebeveynlerini ya da araç kullananları izleyerek edinilen bir trafik kültürü var. Bu da maalesef ülkemizde çok iyi bir kültür değil. Bunun sebebi de sürücü belgesi alınırken taşıtların A noktasından B noktasına hareket ettirilmesi üzerine bir eğitim verilmiş olması. Trafik kültürü, yani direksiyon başına geçildiğinde alınması gereken sorumluluklardan, trafikteki tehlikelerden bahsedilmeli” dedi.

Trafikteki tehlikeli hareketlerden örnekler.

ÖFKE KONTROLÜ ŞART

Güvenli Sürüş Uzmanı Erhan Arıkan, trafikte herkesin dikkat etmesi gereken en önemli üç kuralı açıkladı. Arıkan’a göre en sık yapılan hatalardan biri, yeterli takip mesafesi bırakmamak. Arıkan, “Öndeki araca ne kadar yakınsanız, o kadar büyük risk altındasınız” uyarısında bulundu. Psikiyatrist Prof. Dr. Nevzat Tarhan, “Trafikle ilgili sürüş eğitimlerinin okullarda bir ders olarak okutulması ve öfke kontrolü becerilerinin kazandırılması şart. Öfke kontrolü eğitimi ile trafik kazaları yüzde 50’den fazla azalır” şeklinde konuştu. 

GÜVENLİK KÜLTÜRÜ YOK

Üsküdar Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Müge Ensari Özay, trafik güvenliği konusuna vurgu yaparak, “Arabanın koltuğuna bindiği anda, normalde çok daha sakin bir insan olmasına rağmen, o arabayı kullanırken farklı bir güç hissedip çok tehlikeli şeyler yapabiliyor, tehlikeli bir şekilde araba kullanabiliyor. Dolayısıyla bu kazaları önlemek için mutlaka güvenlik kültürünü oluşturmamız gerekiyor” diye konuştu.

Trafikte tehlikeli hareketler, diğer sürücüleri de riske atıyor.

KAZAYA DAVETİYE

İSG Uzmanı Öğr. Gör. Esad Sadık Demirtaş, “Sürüş esnasında cep telefonu kullanımı, sürücünün görsel, manuel ve bilişsel dikkatini aynı anda dağıtarak çevresel farkındalığın azalmasına ve tepki süresinin anlamlı düzeyde uzamasına neden olmaktadır. Bu durum, özellikle ani karar almayı gerektiren trafik senaryolarında, kaza riskini ciddi ölçüde artırmaktadır” dedi.

Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Başkanlığı’nın hazırlamış olduğu rapora göre, sürücülerin basit bir telefon görüşmesi sırasında tehlikeli bir durumu fark edememe olasılıkları yaklaşık yüzde 20. Zihinsel olarak yoğun dikkat gerektiren bir görüşme esnasında bu oran yüzde 29’a yükseliyor. Aynı rapora göre telefon ile görüşme tamamlandıktan sonraki ilk 5 dakika içinde kaza olma olasılığının 4.8 kat, 15 dakika içinde de 1.3 kat daha fazla olduğu tespit edilenler arasında.

[email protected]

Kaynak: Web Özel

Başa dön tuşu