Katlanılamaz eşik, İstanbul’da kontak kapatma vakti!

Okulların açılması ile İstanbul’da trafik kabusu da başladı. Sabah işe gidiş, akşam iniş dönüş olarak tanımlanan zirve saatlerde ana arterlerdeki sıkışıklık katlanırken, ara sokaklarda ise park yasaklarını hiçe sayılması tam anlamıyla kaosa neden oluyor. Trafik sıkışıklığı aynı zamanda artan hava kirliliği anlamına geliyor. İstanbul’da yaklaşık 5 milyon 561 bin araç bulunurken, bu  araçların yaklaşık yüzde 40’ı dizel yakıt ile çalışıyor. Avrupa Birliği ülkelerinde ortalamanın iki katı olan dizel araçlar ise partikül ve azot dioksit kirliliğine neden oluyor. 

Trafik sıkışıklığının tek sürücülü araçlardan kaynaklandığına dikkat çeken Prof. Dr. Ilıcalı; “Artık zirve saatlerde 30 dakikalık mesafeler 75 dakikada alınıyor. Bu süre her yıl artıyor. Özel araçların yüzde 85’i tek kişiden oluşuyor” diyor. 

AKILI KAVŞAK ÖNERİSİ

Yapılan son araştırmalara göre megakentteki trafik sıkışıklığının yüzde 85’i otomobillerden kaynaklanıyor. Trafikte yüzde 15’lik ilave artış ise 15 km saat olan trafik hızının 2 katına çıkması anlamına geliyor. Uzmanlar ise okulların açılması ile “katlanılamaz eşik” seviyesi denilen yoğunluğun neredeyse günün her saatinde görülmeye başlandığına dikkat çekerek, toplu ulaşımda tercihli yol uygulaması ile akıllı kavşak sistemlerinin devreye alınması önerisinde bulunuyorlar.

BİN KM’LİK HAT LAZIM

İstanbul’daki metro hatlarının toplam uzunluğunun 323 km olduğunu dile getiren İstanbul Ticaret Üniversitesi Ulaşım Bölümü Müdürü Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı, bu mesafenin mutlaka bin km’ye çıkartılması gerektiğinin altını çizerken, “Kentte günde 8 milyon kişi toplu ulaşımla seyahat ediyor. Metroda taşınan günlük yolcu sayısı 2.5 milyon. Tren seferleri 3 yerine güvenli sistemle 1.5 dakikaya düşürülürse yığılmaların önüne geçilebilir. 8’li vagonda 1.5 dakika aralıklı seferler ile saatte 90 bin yolcu taşınabilir” diye konuştu.

METRO-BÜS’E DÖNDÜ!

Öte yandan zirve saatlerde metrobüs ve İETT araçlarının yanı sıra metro istasyonlarında da izdiham görüntüleri yaşanıyor. Mecidiyeköy, Taksim, Levent, Gayrettepe istasyonlardaki yürüyen merdivenlerde uzun kuyruklar oluşurken, tek çare ise seferler arası sürenin 1.5 dakikaya düşürülmesi olduğu belirtiliyor. Prof. Dr. Ilıcalı, özellikle Yenikapı-Hacıosman, Kadıköy-Kartal, Üsküdar-Çekmeköy ile Marmaray’da sefer aralıklarının 1.5 dakiyaya düşürülmesi gerekliliğine dikkat çekerken, “Güvenli seyahat sisteminin devreye alınarak tren sefer aralığının 1.5 dakikaya düşürülmesi gerekli. Sistem güvenliği açısından minimum seyahat süresi 1.5 dakikadır” bilgisini paylaşıyor. 

Zirve saatlerde E-5 ve TEM otoyolunda çift taraflı kabus yaşanıyor. 

NÜFUS AZALTILMALI

Şehir Planlama Uzmanı Erhan Demirdizen ise İstanbul’da yaşanan kargaşanın 45 yıllık bir sürecin sonucu olduğunu ifade ederken, şunları söylüyor: “70’lerin sonundan itibaren başlayan bir süreç ve plansız büyüyen bir İstanbul var. Farklı şehir ve bölgelerde çekim merkezleri yaratılmadığı, İstanbul’un nüfusu azalmadığı sürece trafik ve toplu taşıma sorunu çözülmez.”

ÖMÜR TÖRPÜSÜ

Son günlerde kaza ve arızalar ile gündeme gelen metrobüs hattında yaklaşık 610 araç hizmet verirken, tüm araçlar aynı zamanda sefere çıkamıyor. Normal şartlarda 30 kilometre uzunluğundaki Avcılar-Zincirlikuyu hattındaki sefer süresi 60 dakika, 42 kilometrelik Avcılar- Beylikdüzü hattındaki sefer süresi ise ortalama 95 dakika sürüyor. Beylikdüzü, Zincirlikuyu hattındaki yolculuk süresi ise 65-70 dakikalık zamanda gerçekleşiyor. Metrobüslerde zirve saatlerde kalabalık nedeniyle adeta balık istifi şeklinde yolculuk yapılıyor. 

[email protected] 

Kaynak: Web Özel

Başa dön tuşu